Foto's week 30, 2005

De eerste foto van de treinvakantie in het oosten van Duitsland, is van een loc Br. 143, zoals we die die week nog ontzettend veel zouden zien. Het is loc 143 632 die met drie dubbeldeksrijtuigen het station van Muldenstein binnen komt rijden, als RegionalBahn naar Leipzig Hbf..  

Datum: 24 juli 2005

Niet veel later was de eerste cargo vereeuwigd in de vorm van loc 155 220 met een sleep gesloten wagens, welke op weg was richting Bitterfeld. 

Datum: 24 juli 2005

En bij het passeren van de cementtrein van de MEG was het eerste vakantiedoel al behaald. Loc 801 trekt de trein door Muldenstein, op weg naar Regensburg.

Datum: 24 juli 2005

Daarna werd in Muldenstein nog een tegenlicht/tele-plaatje gemaakt van loc 143 272 met dubbeldekkers als de RegionalBahn naar Lutherstadt-Wittenberg. 

Datum: 24 juli 2005

In Bitterfeld werd leenloc MRCE 561-5 van de RegioBahn Bitterfeld (RBB) vastgelegd.  

Datum: 24 juli 2005

Ook stond loc V100 001 van de RBB in Bitterfeld, met aan de haak een flinke keteltrein. 

Datum: 24 juli 2005

In Dessau Hbf. werd een bezoek gebracht aan de dubbeldeks-railbus 670 002 "Alma" van het Anhaltische Bahn Gesellschaft (ABG). Deze treintjes onderhouden 3 dagen per week een (voornamelijke toeristische) treindienst tussen Dessau en Wörlitz.

Datum: 24 juli 2005

Na een ritje met de railbus over een fraai lijntje, werd Wörlitz bereikt. Aldaar werd de 670 002 opnieuw vereeuwigd naast het stationsgebouwtje...

Datum: 24 juli 2005

... en kort buiten het station van Wörlitz, toen de railbus weer aan de reis naar Dessau begonnen was, werd een derde foto gemaakt van het ding.

Datum: 24 juli 2005

In Köthen werd een InterCity naar Leipzig Hbf. op de gevoelige plaat vastgelegd, met zowel voor als achter een meewerkende loc. De trekkende loc was de 101 045...

Datum: 24 juli 2005

... en de duwende loc was de 101 003.

Datum: 24 juli 2005

Een dag later kwamen we in Göschwitz loc 189 049 tegen, welke met een sleep gesloten wagens het station binnen kwam lopen, om later richting Saalfeld te vertrekken. 

Datum: 25 juli 2005

In Saalfeld kwam loc 203-29 van Stahlwerk Thüringen binnenrijden met aan de haak 5 open wagens. Geheel rechts zien we nog een beetje van loc 155 001, welke daar stond te niksen. 

Datum: 25 juli 2005

In Hockeroda kwam niet langs waar we op stonden te wachten, maar wel motorwagen 641 036 als RegionalBahn naar Saalfeld.

Datum: 25 juli 2005

In Unterlemnitz kwam alsnog langs waar we in Hockeroda tevergeefs op stonden te wachten, echter zonder trein. De locs 203 en 202 van de MEG, gehuurd door Railion, passeren het inrijsein van Unterlemnitz, op weg naar Lobenstein.   

Datum: 25 juli 2005

Niet veel later kwamen dezelfde locs weer terug, nu mét een trein, uit Lobenstein. Trekkende loc 202 passeert het stationnetje van Unterlemnitz... 

Datum: 25 juli 2005

... en loc 203 helpt de 202 een handje, en duwt de trein over het steile slingertraject. 

Datum: 25 juli 2005

Vanaf het fraaie spoorlijntje uit Oberlemnitz kwam loc 290 513 met aan de haak een flinke trein (en achterop de duwende 290 512), bij Unterlemnitz op de lijn naar Lobenstein.  

Datum: 25 juli 2005

Motorwagen 641 032 komt Unterlemnitz binnenrijden, als RegionalBahn naar Saalfeld.

Datum: 25 juli 2005

In Lichtentanne vond een kruising plaats tussen de 641 032 naar Saalfeld en de 642 061 naar Blankenstein.

Datum: 25 juli 2005

Niet veel later kwamen de reeds bekende V180-locs weer eens langs. De 202 trekt de trein...

Datum: 25 juli 2005

... en de 203 duwt de trein door Lichtentanne, op weg naar Lobenstein.

Datum: 25 juli 2005

Een tijdje later kwam de 641 036 Lichtentanne binnenrijden, als RegionalBahn naar Blankenstein.

Datum: 25 juli 2005

Weer terug in Saalfeld, alwaar de nog blauwe V60-loc 364 450 rangeert met een stam dubbeldekkers.

Datum: 25 juli 2005

In Oßmannstedt kwam ICE-T 411 021 voorbijgezoefd, onderweg als ICE naar Dresden Hbf..

Datum: 26 juli 2005

Even later kwamen de 'tunnel'-locs 714 006 en 714 010 ook langs Oßmannstedt, onderweg richting Naumburg.

Datum: 26 juli 2005

Terwijl een lokale bewoner zich klaarmaakt om te gaan klussen aan zijn hekje, kwam loc 139 552 met een sleep zelflossers voorbij gedenderd in Oßmannstedt richting Naumburg. 

Datum: 26 juli 2005

Uiteindelijk werd het wachten beloond toen de 213 334 van de Rennsteigbahn met een vuiltrein langs Oßmannstedt kwam.

Datum: 26 juli 2005

In Großkorbetha stonden de locs 232 470 en 185 184 in het zonnetje te niksen.

Datum: 26 juli 2005

Ook in Großkorbetha, stonden drie locs in een rijtje te niksen. Van voor naar achter loc 185 512 van TXLogistik en de locs 185 542 en 185 541 van Rail4Chem. 

Datum: 26 juli 2005

Wederom de 213 334 van de Rennsteigbahn. Eerder die dag nog in Oßmannstedt voor de vuiltrein op de foto gezet, een uurtje later stond deze in Großkorbetha in de bosjes geparkeerd met de motorhuif open, zodat de loc even nagekeken kon worden. 

Datum: 26 juli 2005

Daarna doorgegaan richting Leipzig, alwaar in station Leipzig-Leutzsch nog een 'Desiro' vastgelegd kon worden, stel 642 013 onderweg naar Saalfeld.

Datum: 26 juli 2005

In het enorme Haubtbahnhof van Leipzig, is een spoor ingericht voor enkele museumstukken. Zo staan daar o.a. eloc E44 046...

Datum: 26 juli 2005

... de 'verkehrsrote' "Ferkeltaxe" 772 342...

Datum: 26 juli 2005

... en de "Fliegender Hamburger" 137 225.

Datum: 26 juli 2005

Na Leipzig Hbf. is er koers gezet richting de Leuna Werke, een groot chemisch bedrijf nabij Halle. Het bedrijf heeft langs de hoofdlijn twee haltes, alwaar 4 treinen per uur stoppen. Op de foto komt een RegionalBahn naar Halle Hbf. in de vorm van loc 143 220 met een viertal Halberstädter-rijtuigen de halte Leune Werke Nord binnenrijden.

Datum: 26 juli 2005

Even later kwam loc 189 020 met een gemengde cargo richting Halle langs de halte Leune Werke Nord gedenderd...

Datum: 26 juli 2005

...gevolgd door loc 215 van de MEG met een kolentrein richting de Buna Werke, ... 

Datum: 26 juli 2005

... de 155 220 (welke we 2 dagen geleden in Muldenstein ook al zagen!) met een graantrein richting Halle, ...

Datum: 26 juli 2005

... losse loc 232 701 richting Halle, ...

Datum: 26 juli 2005

... 101 004 met een InterCity naar Stralsund, ...

Datum: 26 juli 2005

... wederom de 232 701, nu met een kort containertreintje aan de haak, richting Großkorbetha, ...

Datum: 26 juli 2005

... de 185 512 van TXLogistik met een keteltrein richting Halle, ...

Datum: 26 juli 2005

... en tot slot 'Dispolok' ES 64 U2-050 welke in dienst van de RAG reed met een keteltrein richting Halle.

Datum: 26 juli 2005

Een dag later verkasten we richting Dresden. In Coswig kwam zojuist een RegionalExpress naar Cottbus binnenrijden, welke geduwd werd door loc 143 271.

Datum: 27 juli 2005

Kort daarop volgde te Coswig de ICE-T 411 001, welke nog een flinke reis voor de boeg had als ICE naar Frankfurt am Main Hbf.. 

Datum: 27 juli 2005

In Zabeltitz, een rustig stationnetje langs de lijn van Dresden naar Berlijn, werd de rust even gestoord door loc 120 146 met een EuroCity naar Hamburg-Altona.

Datum: 27 juli 2005

De RegionalBahn naar Elsterwerda-Biehla, welke eens per twee uur rijdt, komt station Zabeltitz binnenrijden. Loc 143 243 is de duwende kracht voor deze twee dubbeldeksrijtuigen.

Datum: 27 juli 2005

Niet veel later kwam loc 155 247 met een gemengde cargo door Zabeltitz gedenderd, op weg richting Elsterwerda.

Datum: 27 juli 2005

Van de andere kant kwam ook nog een cargo. De 155 034 trekt een bonte sleep wagens door Zabeltitz richting Dresden.

Datum: 27 juli 2005

Een dag later was het Elbe-dal tussen Dresden en de Tsjechische grens aan de beurt. In Königstein is het de 180 003 welke een containertrein richting Tsjechië trekt.

Datum: 28 juli 2005

Vanaf een fraai uitzichtpunt in Königstein konden de volgende foto's gemaakt worden. Als eerste een 143 met een viertal dubbeldekkers als S-bahn richting Schöna... 

Datum: 28 juli 2005

... daarna een Tsjechische loc uit de serie 372 met een gemengde cargo richting Tsjechië...

Datum: 28 juli 2005

... en tot slot wederom een Tsjechische loc, nu een CD 371, met een EuroCity naar Budapest (H).

Datum: 28 juli 2005

Daarna verder langs de Elbe gegaan richting de Tsjechische grens. Zo kwamen we terecht in Bad Schandau. Aldaar werden we aangenaam verrast door de laatste 'Alt-rode' Br. 232, loc 232 690, welke met een graantrein richting Tsjechië vertrok.  

Datum: 28 juli 2005

Kort daarna werd Bad Schandau opnieuw opgeschrikt door een graantrein richting Tsjechië. Dit keer verzorgde de 180 015 de tractie.

Datum: 28 juli 2005

Niet veel later ging er weer een trein vanuit Bad Schandau richting Tsjechië, nu was het CD-loc 371 015 met een EuroCity naar Wenen (A).

Datum: 28 juli 2005

Wederom een graantrein welke Bad Schandau achter zich laat, en koers zet naar Tsjechië. Locs 742 520 en 742 507 van de Tsjechische privé-maatschappij Viamont hebben de uit Nederland afkomstige trein in Bad Schandau overgenomen van Duitse 'Privatbahn' MWB. 

Datum: 28 juli 2005

Dat het hoogseizoen was voor wat betreft de graantreinen mag duidelijk zijn, zo niet, dan maakte de 180 017 met een graantrein richting Dresden dat wel duidelijk, toen deze Bad Schandau passeerde.

Datum: 28 juli 2005

Tot slot in Bad Schandau, niet erg verrassend, een graantrein. De vijfde graantrein in een uur tijd. Nu was het de 232 371 welke Bad Schandau achter zich liet bij het vertrek richting Tsjechië.

Datum: 28 juli 2005

Wat later in de middag werd Horka bezocht. Een geinig stationnetje, waar bovenlangs goederentreinen van/naar Polen kruisen. Over de onderste sporen rijden de treinen van Connex Sachsen van Zittau naar Cottbus. Op de foto vertrekt Desiro VT561 van Connex Sachsen uit Horka richting Zittau.

Datum: 28 juli 2005

Toen was het nog wachten op een trein bovenlangs. Het geduld werd uiteindelijk beloond in de vorm van de 232 206 welke met een sleep zelflossers richting Polen reed.

Datum: 28 juli 2005

In Dresden-Neustadt stond loc ES 64 F-902 van 'Privatbahn' ITL in het laatste licht van de dag te niksen.

Datum: 28 juli 2005

Een dag later werd wederom een graantrein uit Nederland vastgelegd. MRCE-loc 185 546, gehuurd door MWB, trekt de trein door Rathen richting Bad Schandau. 

Datum: 29 juli 2005

Daarachter zat de 143 338 met de S-Bahn naar Bad Schandau.

Datum: 29 juli 2005

Op de voet gevolgd door de 180 014 met een containertrein richting Tsjechië...

Datum: 29 juli 2005

... de CD 372 010 met een gemengde cargo richting Tsjechië...

Datum: 29 juli 2005

... de CD 371 002 met een EuroCity naar Budapest (H)...

Datum: 29 juli 2005

... en tot slot de 232 403 met een graantrein richting Tsjechië.

Datum: 29 juli 2005

Iets verderop in Rathen was ook een fraai fotopunt te vinden. Als eerste kwam daar de 143 047 met de S-bahn richting Bad Schandau langs.

Datum: 29 juli 2005

De CD 371 015 kwam daarna met een EuroCity naar Wenen (A) langs.

Datum: 29 juli 2005

Een graantrein uit Tsjechië, werd tot Dresden verzekerd door een der laatsten 'Alt-rode' 180'ers, de 180 018. Hier nabij Rathen.

Datum: 29 juli 2005

De S-bahn naar Meißen-Triebischtal komt Königstein binnenrijden, met achterop de duwende loc 143 885.

Datum: 29 juli 2005

Daarna passeerden te Königstein o.a. de 180 013 met een sleep lege, nieuwe containerdraagwagens richting Dresden...

Datum: 29 juli 2005

... CD 371 002 met een EuroCity naar Hamburg-Altona...

Datum: 29 juli 2005

... CD 372 014 met een containertrein richting Dresden...

Datum: 29 juli 2005

... een bijzondere in multiple rijdende combinatie van de DB 180 013, CD 372 012 en 372 007 met een containertrein richting Tsjechië...

Datum: 29 juli 2005

... de 232 403 met een graantrein richting Dresden...

Datum: 29 juli 2005

... en tot slot passeerde te Königstein een V180-loc van ITL, te weten de 118 004.

Datum: 29 juli 2005

Na Königstein hebben we in Rathen nog een aantal treinen afgewacht. Zo kwamen achtereenvolgens de CD 372 012 met een gemengde cargo richting Dresden...

Datum: 29 juli 2005

... de CD 371 015 met een EuroCity naar Hamburg-Altona...

Datum: 29 juli 2005

... de S-bahn naar Meißen-Triebischtal, geduwd door de 143 338...

Datum: 29 juli 2005

... de ITL 118 004 met een keteltrein richting Dresden...

Datum: 29 juli 2005

... en tot slot de 180 014 met een gemengde cargo richting Dresden.

Datum: 29 juli 2005

Na Rathen zijn we weer teruggegaan naar Königstein, alwaar aan de andere kant van de Elbe een restaurantje te vinden was, vanwaar je de treinen nog mooi kon zien rijden. Zo werd deze dag weer zo goed als afgesloten, om bij te komen van de hitte (36 graden...) onder het genot van een koud biertje. Tsja, vakantie hè... 

Datum: 29 juli 2005

Terwijl je zon het voor gezien had gehouden, werden nog twee treinen in Königstein gefotografeerd. Ten eerste een Br. 180 met een containertrein welke richting Dresden onderweg is...

Datum: 29 juli 2005

... en tot slot een Br. 143 met de S-bahn naar Schöna.

Datum: 29 juli 2005

De locs van de Br. 145 zijn eigenlijk cargo-locs, toch worden er rond Dresden enkele InterCity's door 145'ers gereden. In Chemnitz Hbf. werd loc 145 052 op de foto gezet, met aan de haak een InterCity naar Nürnberg. 

Datum: 30 juli 2005

De 112 121 stond in Chemnitz Hbf. te niksen.

Datum: 30 juli 2005

In Döbeln Hbf. stond 'Desiro' 642 182 gereed voor vertrek als RegionalBahn naar Leipzig Hbf..

Datum: 30 juli 2005

De InterRegio-treinen, ooit een vertrouwd gezicht in heel Duitsland, zijn thans allen vervangen door andere snelle treinen. Daar is echter één uitzondering op, tussen Chemnitz en Berlijn rijden nog altijd InterRegio's, in de vertrouwde wit/blauwe-kleurstelling. Loc 112 187 heeft bij het binnenrijden van Döbeln Hbf. een stam IR-rijtuigen aan de haak, en vijf IC-rijtuigen leeg in opzending.

Datum: 30 juli 2005

Door een versperd baanvak na noodweer de avond daarvoor, moesten enkele goederentreinen omgeleid worden. Zo kwamen de locs 233 689 en 232 371 (ja, die uit Bad Schandau 2 dagen daarvoor!) met een flinke keteltrein aan de haak, over het fraaie lokaallijntje vanuit Meißen aan in Döbeln Hbf..

Datum: 30 juli 2005

Diezelfde trein werd in Döbeln Hbf. overgenomen door een loc uit de Br. 140, welke de trein verder richting Berlijn zou slepen. Hier kort buiten Döbeln.

Datum: 30 juli 2005

De twee diesellocs van de trein hierboven gingen zelf even later ook die kant weer op.

Datum: 30 juli 2005

De RegionalBahn naar Elsterwerda, welke getrokken wordt door een 143'er, heeft Döbeln achter zich gelaten.

Datum: 30 juli 2005

Een tijdje later kwam een onbekende 112 met een InterRegio naar Chemnitz Hbf. over de brug bij Döbeln. Dat was de afsluiter van de laatste dag van de vakantie, alleen de terugreis naar huis restte nog.

Datum: 30 juli 2005