|
De
eerste foto van de treinvakantie in het oosten van Duitsland, is van een
loc Br. 143, zoals we die die week nog ontzettend veel zouden zien. Het
is loc 143 632 die met drie dubbeldeksrijtuigen het station van
Muldenstein binnen komt rijden, als RegionalBahn naar Leipzig
Hbf.. Datum:
24 juli 2005 |
|
Niet
veel later was de eerste cargo vereeuwigd in de vorm van loc 155 220 met
een sleep gesloten wagens, welke op weg was richting Bitterfeld.
Datum: 24 juli 2005 |
|
En bij
het passeren van de cementtrein van de MEG was het eerste vakantiedoel
al behaald. Loc 801 trekt de trein door Muldenstein, op weg naar
Regensburg.
Datum: 24 juli 2005 |
|
Daarna
werd in Muldenstein nog een tegenlicht/tele-plaatje gemaakt van loc 143
272 met dubbeldekkers als de RegionalBahn naar Lutherstadt-Wittenberg. Datum:
24 juli 2005 |
|
In
Bitterfeld werd leenloc MRCE 561-5 van de RegioBahn Bitterfeld (RBB)
vastgelegd.
Datum: 24 juli 2005 |
|
Ook
stond loc V100 001 van de RBB in Bitterfeld, met aan de haak een flinke
keteltrein.
Datum: 24 juli 2005 |
|
In
Dessau Hbf. werd een bezoek gebracht aan de dubbeldeks-railbus 670 002
"Alma" van het Anhaltische Bahn Gesellschaft (ABG). Deze
treintjes onderhouden 3 dagen per week een (voornamelijke toeristische)
treindienst tussen Dessau en Wörlitz. Datum:
24 juli 2005 |
|
Na een
ritje met de railbus over een fraai lijntje, werd Wörlitz bereikt.
Aldaar werd de 670 002 opnieuw vereeuwigd naast het stationsgebouwtje...
Datum: 24 juli 2005 |
|
... en
kort buiten het station van Wörlitz, toen de railbus weer aan de reis
naar Dessau begonnen was, werd een derde foto gemaakt van het ding.
Datum: 24 juli 2005 |
|
In
Köthen werd een InterCity naar Leipzig Hbf. op de gevoelige plaat
vastgelegd, met zowel voor als achter een meewerkende loc. De trekkende
loc was de 101 045... Datum:
24 juli 2005 |
|
... en
de duwende loc was de 101 003. Datum:
24 juli 2005 |
|
Een dag
later kwamen we in Göschwitz loc 189 049 tegen, welke met een sleep
gesloten wagens het station binnen kwam lopen, om later richting
Saalfeld te vertrekken. Datum:
25 juli 2005 |
|
In
Saalfeld kwam loc 203-29 van Stahlwerk Thüringen binnenrijden met aan
de haak 5 open wagens. Geheel rechts zien we nog een beetje van loc 155
001, welke daar stond te niksen. Datum:
25 juli 2005 |
|
In
Hockeroda kwam niet langs waar we op stonden te wachten, maar wel
motorwagen 641 036 als RegionalBahn naar Saalfeld. Datum:
25 juli 2005 |
|
In
Unterlemnitz kwam alsnog langs waar we in Hockeroda tevergeefs op
stonden te wachten, echter zonder trein. De locs 203 en 202 van de MEG,
gehuurd door Railion, passeren het inrijsein van Unterlemnitz, op weg
naar Lobenstein. Datum:
25 juli 2005 |
|
Niet
veel later kwamen dezelfde locs weer terug, nu mét een trein, uit
Lobenstein. Trekkende loc 202 passeert het stationnetje van
Unterlemnitz...
Datum: 25 juli 2005 |
|
... en
loc 203 helpt de 202 een handje, en duwt de trein over het steile
slingertraject. Datum:
25 juli 2005 |
|
Vanaf het fraaie
spoorlijntje uit Oberlemnitz kwam loc 290 513 met aan de haak een flinke
trein (en achterop de duwende 290 512), bij Unterlemnitz op de lijn naar
Lobenstein. Datum:
25 juli 2005 |
|
Motorwagen 641 032 komt
Unterlemnitz binnenrijden, als RegionalBahn naar Saalfeld. Datum:
25 juli 2005 |
|
In Lichtentanne vond een
kruising plaats tussen de 641 032 naar Saalfeld en de 642 061 naar
Blankenstein. Datum:
25 juli 2005 |
|
Niet veel later kwamen
de reeds bekende V180-locs weer eens langs. De 202 trekt de trein... Datum:
25 juli 2005 |
|
... en de 203 duwt de
trein door Lichtentanne, op weg naar Lobenstein. Datum:
25 juli 2005 |
|
Een tijdje later kwam de
641 036 Lichtentanne binnenrijden, als RegionalBahn naar Blankenstein. Datum:
25 juli 2005 |
|
Weer terug in Saalfeld,
alwaar de nog blauwe V60-loc 364 450 rangeert met een stam
dubbeldekkers. Datum:
25 juli 2005 |
|
In Oßmannstedt kwam
ICE-T 411 021 voorbijgezoefd, onderweg als ICE naar Dresden Hbf.. Datum:
26 juli 2005 |
|
Even later kwamen de
'tunnel'-locs 714 006 en 714 010 ook langs Oßmannstedt, onderweg
richting Naumburg. Datum:
26 juli 2005 |
|
Terwijl een lokale
bewoner zich klaarmaakt om te gaan klussen aan zijn hekje, kwam loc 139
552 met een sleep zelflossers voorbij gedenderd in Oßmannstedt richting
Naumburg. Datum:
26 juli 2005 |
|
Uiteindelijk werd het
wachten beloond toen de 213 334 van de Rennsteigbahn met een vuiltrein
langs Oßmannstedt kwam. Datum:
26 juli 2005 |
|
In Großkorbetha stonden
de locs 232 470 en 185 184 in het zonnetje te niksen. Datum:
26 juli 2005 |
|
Ook in Großkorbetha,
stonden drie locs in een rijtje te niksen. Van voor naar achter loc 185
512 van TXLogistik en de locs 185 542 en 185 541 van Rail4Chem. Datum:
26 juli 2005 |
|
Wederom de 213 334 van
de Rennsteigbahn. Eerder die dag nog in Oßmannstedt voor de vuiltrein
op de foto gezet, een uurtje later stond deze in Großkorbetha in de
bosjes geparkeerd met de motorhuif open, zodat de loc even nagekeken kon
worden. Datum:
26 juli 2005 |
|
Daarna doorgegaan
richting Leipzig, alwaar in station Leipzig-Leutzsch nog een 'Desiro'
vastgelegd kon worden, stel 642 013 onderweg naar Saalfeld. Datum:
26 juli 2005 |
|
In het enorme
Haubtbahnhof van Leipzig, is een spoor ingericht voor enkele
museumstukken. Zo staan daar o.a. eloc E44 046... Datum:
26 juli 2005 |
|
... de 'verkehrsrote'
"Ferkeltaxe" 772 342... Datum:
26 juli 2005 |
|
... en de
"Fliegender Hamburger" 137 225. Datum:
26 juli 2005 |
|
Na Leipzig Hbf. is er
koers gezet richting de Leuna Werke, een groot chemisch bedrijf nabij
Halle. Het bedrijf heeft langs de hoofdlijn twee haltes, alwaar 4
treinen per uur stoppen. Op de foto komt een RegionalBahn naar Halle
Hbf. in de vorm van loc 143 220 met een viertal Halberstädter-rijtuigen
de halte Leune Werke Nord binnenrijden. Datum:
26 juli 2005 |
|
Even later kwam loc 189
020 met een gemengde cargo richting Halle langs de halte Leune Werke
Nord gedenderd... Datum:
26 juli 2005 |
|
...gevolgd door loc 215
van de MEG met een kolentrein richting de Buna Werke, ... Datum:
26 juli 2005 |
|
... de 155 220 (welke we
2 dagen geleden in Muldenstein ook al zagen!) met een graantrein
richting Halle, ... Datum:
26 juli 2005 |
|
... losse loc 232 701
richting Halle, ... Datum:
26 juli 2005 |
|
... 101 004 met een
InterCity naar Stralsund, ... Datum:
26 juli 2005 |
|
... wederom de 232 701,
nu met een kort containertreintje aan de haak, richting Großkorbetha,
... Datum:
26 juli 2005 |
|
... de 185 512 van
TXLogistik met een keteltrein richting Halle, ... Datum:
26 juli 2005 |
|
... en tot slot
'Dispolok' ES 64 U2-050 welke in dienst van de RAG reed met een
keteltrein richting Halle. Datum:
26 juli 2005 |
|
Een dag later verkasten
we richting Dresden. In Coswig kwam zojuist een RegionalExpress naar
Cottbus binnenrijden, welke geduwd werd door loc 143 271. Datum:
27 juli 2005 |
|
Kort daarop volgde te
Coswig de ICE-T 411 001, welke nog een flinke reis voor de boeg had als
ICE naar Frankfurt am Main Hbf.. Datum:
27 juli 2005 |
|
In Zabeltitz, een rustig
stationnetje langs de lijn van Dresden naar Berlijn, werd de rust even
gestoord door loc 120 146 met een EuroCity naar Hamburg-Altona. Datum:
27 juli 2005 |
|
De RegionalBahn naar
Elsterwerda-Biehla, welke eens per twee uur rijdt, komt station
Zabeltitz binnenrijden. Loc 143 243 is de duwende kracht voor deze twee
dubbeldeksrijtuigen. Datum:
27 juli 2005 |
|
Niet veel later kwam loc
155 247 met een gemengde cargo door Zabeltitz gedenderd, op weg richting
Elsterwerda. Datum:
27 juli 2005 |
|
Van de andere kant kwam
ook nog een cargo. De 155 034 trekt een bonte sleep wagens door
Zabeltitz richting Dresden. Datum:
27 juli 2005 |
|
Een dag later was het
Elbe-dal tussen Dresden en de Tsjechische grens aan de beurt. In
Königstein is het de 180 003 welke een containertrein richting
Tsjechië trekt. Datum:
28 juli 2005 |
|
Vanaf een fraai
uitzichtpunt in Königstein konden de volgende foto's gemaakt worden.
Als eerste een 143 met een viertal dubbeldekkers als S-bahn richting
Schöna... Datum:
28 juli 2005 |
|
... daarna een
Tsjechische loc uit de serie 372 met een gemengde cargo richting
Tsjechië... Datum:
28 juli 2005 |
|
... en tot slot wederom
een Tsjechische loc, nu een CD 371, met een EuroCity naar Budapest (H). Datum:
28 juli 2005 |
|
Daarna verder langs de
Elbe gegaan richting de Tsjechische grens. Zo kwamen we terecht in Bad
Schandau. Aldaar werden we aangenaam verrast door de laatste 'Alt-rode'
Br. 232, loc 232 690, welke met een graantrein richting Tsjechië
vertrok. Datum:
28 juli 2005 |
|
Kort daarna werd Bad
Schandau opnieuw opgeschrikt door een graantrein richting Tsjechië. Dit
keer verzorgde de 180 015 de tractie. Datum:
28 juli 2005 |
|
Niet veel later ging er
weer een trein vanuit Bad Schandau richting Tsjechië, nu was het CD-loc
371 015 met een EuroCity naar Wenen (A). Datum:
28 juli 2005 |
|
Wederom een graantrein
welke Bad Schandau achter zich laat, en koers zet naar Tsjechië. Locs
742 520 en 742 507 van de Tsjechische privé-maatschappij Viamont hebben
de uit Nederland afkomstige trein in Bad Schandau overgenomen van Duitse
'Privatbahn' MWB. Datum:
28 juli 2005 |
|
Dat het hoogseizoen was
voor wat betreft de graantreinen mag duidelijk zijn, zo niet, dan maakte
de 180 017 met een graantrein richting Dresden dat wel duidelijk, toen
deze Bad Schandau passeerde. Datum:
28 juli 2005 |
|
Tot slot in Bad
Schandau, niet erg verrassend, een graantrein. De vijfde graantrein in
een uur tijd. Nu was het de 232 371 welke Bad Schandau achter zich liet
bij het vertrek richting Tsjechië. Datum:
28 juli 2005 |
|
Wat later in de middag
werd Horka bezocht. Een geinig stationnetje, waar bovenlangs
goederentreinen van/naar Polen kruisen. Over de onderste sporen rijden
de treinen van Connex Sachsen van Zittau naar Cottbus. Op de foto
vertrekt Desiro VT561 van Connex Sachsen uit Horka richting Zittau. Datum:
28 juli 2005 |
|
Toen was het nog wachten
op een trein bovenlangs. Het geduld werd uiteindelijk beloond in de vorm
van de 232 206 welke met een sleep zelflossers richting Polen reed. Datum:
28 juli 2005 |
|
In Dresden-Neustadt
stond loc ES 64 F-902 van 'Privatbahn' ITL in het laatste licht van de
dag te niksen. Datum:
28 juli 2005 |
|
Een dag later werd
wederom een graantrein uit Nederland vastgelegd. MRCE-loc 185 546,
gehuurd door MWB, trekt de trein door Rathen richting Bad
Schandau. Datum:
29 juli 2005 |
|
Daarachter zat de 143
338 met de S-Bahn naar Bad Schandau. Datum:
29 juli 2005 |
|
Op de voet gevolgd door
de 180 014 met een containertrein richting Tsjechië... Datum:
29 juli 2005 |
|
... de CD 372 010 met
een gemengde cargo richting Tsjechië... Datum:
29 juli 2005 |
|
... de CD 371 002 met
een EuroCity naar Budapest (H)... Datum:
29 juli 2005 |
|
... en tot slot de 232
403 met een graantrein richting Tsjechië. Datum:
29 juli 2005 |
|
Iets verderop in Rathen
was ook een fraai fotopunt te vinden. Als eerste kwam daar de 143 047
met de S-bahn richting Bad Schandau langs. Datum:
29 juli 2005 |
|
De CD 371 015 kwam
daarna met een EuroCity naar Wenen (A) langs. Datum:
29 juli 2005 |
|
Een graantrein uit
Tsjechië, werd tot Dresden verzekerd door een der laatsten 'Alt-rode'
180'ers, de 180 018. Hier nabij Rathen. Datum:
29 juli 2005 |
|
De S-bahn naar
Meißen-Triebischtal komt Königstein binnenrijden, met achterop de
duwende loc 143 885. Datum:
29 juli 2005 |
|
Daarna passeerden te
Königstein o.a. de 180 013 met een sleep lege, nieuwe
containerdraagwagens richting Dresden... Datum:
29 juli 2005 |
|
... CD 371 002 met een
EuroCity naar Hamburg-Altona... Datum:
29 juli 2005 |
|
... CD 372 014 met een
containertrein richting Dresden... Datum:
29 juli 2005 |
|
... een bijzondere in
multiple rijdende combinatie van de DB 180 013, CD 372 012 en 372 007
met een containertrein richting Tsjechië... Datum:
29 juli 2005 |
|
... de 232 403 met een
graantrein richting Dresden... Datum:
29 juli 2005 |
|
... en tot slot
passeerde te Königstein een V180-loc van ITL, te weten de 118 004. Datum:
29 juli 2005 |
|
Na Königstein hebben we
in Rathen nog een aantal treinen afgewacht. Zo kwamen achtereenvolgens
de CD 372 012 met een gemengde cargo richting Dresden... Datum:
29 juli 2005 |
|
... de CD 371 015 met
een EuroCity naar Hamburg-Altona... Datum:
29 juli 2005 |
|
... de S-bahn naar
Meißen-Triebischtal, geduwd door de 143 338... Datum:
29 juli 2005 |
|
... de ITL 118 004 met
een keteltrein richting Dresden... Datum:
29 juli 2005 |
|
... en tot slot de 180
014 met een gemengde cargo richting Dresden. Datum:
29 juli 2005 |
|
Na Rathen zijn we weer
teruggegaan naar Königstein, alwaar aan de andere kant van de Elbe een
restaurantje te vinden was, vanwaar je de treinen nog mooi kon zien
rijden. Zo werd deze dag weer zo goed als afgesloten, om bij te komen
van de hitte (36 graden...) onder het genot van een koud biertje. Tsja,
vakantie hè... Datum:
29 juli 2005 |
|
Terwijl je zon het voor
gezien had gehouden, werden nog twee treinen in Königstein
gefotografeerd. Ten eerste een Br. 180 met een containertrein welke
richting Dresden onderweg is... Datum:
29 juli 2005 |
|
... en tot slot een Br.
143 met de S-bahn naar Schöna. Datum:
29 juli 2005 |
|
De locs van de Br. 145
zijn eigenlijk cargo-locs, toch worden er rond Dresden enkele
InterCity's door 145'ers gereden. In Chemnitz Hbf. werd loc 145 052 op
de foto gezet, met aan de haak een InterCity naar Nürnberg. Datum:
30 juli 2005 |
|
De 112 121 stond in
Chemnitz Hbf. te niksen. Datum:
30 juli 2005 |
|
In Döbeln Hbf. stond
'Desiro' 642 182 gereed voor vertrek als RegionalBahn naar Leipzig Hbf.. Datum:
30 juli 2005 |
|
De InterRegio-treinen,
ooit een vertrouwd gezicht in heel Duitsland, zijn thans allen vervangen
door andere snelle treinen. Daar is echter één uitzondering op, tussen
Chemnitz en Berlijn rijden nog altijd InterRegio's, in de vertrouwde
wit/blauwe-kleurstelling. Loc 112 187 heeft bij het binnenrijden van
Döbeln Hbf. een stam IR-rijtuigen aan de haak, en vijf IC-rijtuigen
leeg in opzending. Datum:
30 juli 2005 |
|
Door een versperd
baanvak na noodweer de avond daarvoor, moesten enkele goederentreinen
omgeleid worden. Zo kwamen de locs 233 689 en 232 371 (ja, die uit Bad
Schandau 2 dagen daarvoor!) met een flinke keteltrein aan de haak, over
het fraaie lokaallijntje vanuit Meißen aan in Döbeln Hbf.. Datum:
30 juli 2005 |
|
Diezelfde trein werd in
Döbeln Hbf. overgenomen door een loc uit de Br. 140, welke de trein
verder richting Berlijn zou slepen. Hier kort buiten Döbeln. Datum:
30 juli 2005 |
|
De twee diesellocs van
de trein hierboven gingen zelf even later ook die kant weer op. Datum:
30 juli 2005 |
|
De RegionalBahn naar
Elsterwerda, welke getrokken wordt door een 143'er, heeft Döbeln achter
zich gelaten. Datum:
30 juli 2005 |
|
Een tijdje later kwam
een onbekende 112 met een InterRegio naar Chemnitz Hbf. over de brug bij
Döbeln. Dat was de afsluiter van de laatste dag van de vakantie, alleen
de terugreis naar huis restte nog. Datum:
30 juli 2005 |